Hoe komt iemand op het idee om een kayak aan te schaffen? Ook dat is iets van vroeger, toen we tijdens schoolvakanties na het vakantiewerk bij Zijpe gingen zwemmen. Of een stukje kayak proberen te varen wanneer een kennis zijn aanhangertje met kayaks bij zich had. Dolle pret en HEEL vaak omgeslagen. En zie er dan maar eens terug in te komen: Vrijwel onmogelijk, dus verplicht terug naar de kant zwemmen!

Maar waarom dan zelfs 2 stuks kopen? Simpel: in je eentje is er niks aan. Afgelopen zomer kwam het kayak-idee na jaren plots weer opzetten. En er zijn heel veel losse kayaks (of kajaks) te koop. Het lijkt wel of iedereen er EEN heeft. Met nadruk EEN (1) heeft. Totdat ik een advertentie tegenkwam van iemand er TWEE te koop had. En nog wel 2 identieke ook zeg!

Maar ze konden wel een poetsbeurt gebruiken. En degene met de naam Bikkel had zelfs wel wat extra aandacht nodig. Aangezien ik op dat moment nog geen dakdragers had, heb ik ze in mijn autootje gestopt. (Gelukkig had ik de hele achterbank thuis achtergelaten!)


De beschadigingen aan Bikkel van dichtbij.
Deze bleken toch ernstiger dan gedacht: Na enig peuteren bleek de rechter zijkant over een lengte van ruim een meter helemaal los te zitten. Ook onder het gerafelde zwarte tape zaten nog wat kleinigheidjes. En in de bodem zat een gaatje van ongeveer 1 cm doorsnede. Titanic deel 2 !!

De grote reparaties aan Bikkel (en wat kleine dingetjes aan Kanjer)
De zijkant is aan de binnenzijde voorzien van meerdere lagen glasvezel en polyester. Aan de buitenzijde zijn de gaatjes en kieren opgevuld. (ook het gat in de bodem!)
De zwarte rand van het stoeltje zat ook half los. De losgescheurde polyester is opnieuw opgevuld terwijl Bikkel ondersteboven tussen twee tafels lag. Ook de voor- en achterzijde van zowel Bikkel als Kanjer zijn hersteld. En als puntjes op de "i" rondom nieuwe tape.

Aanpassing van het stoeltje.
Ik vroeg me tijdens het eerste proefrondje al af hoe iemand hier ooit in heeft kunnen zitten! De stoeltjes zitten echt buitengewoon slecht. Na lang denken toch maar besloten om er de zaag in te zetten en (na wat testen met wat plankjes) m.b.v. wat geweld en aluminium strips de ronding aan te passen. Het resultaat is zichtbaar maar vooral duidelijk voelbaar!. De uitstekende schroeven (rvs) aan de achterzijde zijn natuuurlijk afgezaagd.
Bovendien is nog een soort van rugband gemaakt van nylon (auto) gordel. Dat zit nog beter! Omdat de stoeltjes vrij hingen van de bodem en wat zijwaarts bewogen, zijn ze aan de onderzijde aan de bodem bevestigd met siliconen kit en opvulstukjes van lexan. Bovendien hebben hierdoor de zijkanten wat minder te lijden omdat het lichaamsgewicht nu ook op de bodem rust.

Varen
De dakdragers die intussen aageschaft zijn werken prima en bovendien kan de achterbank nu gewoon blijven zitten!
Na het eerste proefrondje is al twee keer een wat langere tocht gemaakt. En dat gaat prima. Blijkbaar zijn de kayaks erg stabiel want we zijn (gelukkig) nog niet 1 keer omgeslagen !!
Overigens is het niet duidelijk wat het merk is. Wat navraag leert dat het type afgeleid is van een Friso Tour, een zeer stabiel tour-kayak voor binnenwateren. Maar dat hadden we reeds proefondervindelijk vastgesteld !
De lengte is 4,35 meter, de breedte 63 cm en circa 30 cm hoog, gewicht vermoedelijk iets van 20 Kg.