Benihana 4

Op het moment dat ik dit stukje tekst schrijf is het, schrik niet, zo'n 23 jaar geleden dat ik aan deze dragboat, de "Benihana 4" begonnen ben. En dus weet ik het fijne er niet meer van. Daarbij komt dat ik toen een manneke van 13 jaar was, dus dan houdt je dat soort zaken natuurlijk niet bij.
Wat ik nog wel weet is dat een neef van me ook zo'n boot gemaakt had en dat ik daar erg van onder de indruk was. Het enig dat ik toen gemeten heb, is de lengte van zijn boot. En die heb ik later aangepast omdat ik anders te weinig triplex zou hebben.... Alle overige afmetingen zijn dus allemaal "uit het hoofd".

Tussen het maken van deze boot is wegens omstandigheden eerst nog een andere boot met afstandsbediening gemaakt. Zo komt het dat de Benihana 4 pas een paar jaar later "af" gemaakt is. Toen is er pas de afstandsbediening en elektromotor (uit de ander boot) in gezet.


Op dat moment bleek dat de gebruikte accu aan de zware kant was. En de diepgang van de Benihana aan de krappe kant. Ofwel: Zelfs bij hele kleine golfjes klotst er al water op het bovendek. Dus er is niet veel mee gevaren. Op dit moment zijn de accu's natuurlijk stukken beter dan 22 jaar geleden, dus misschien is de moeite waard om het nog eens opnieuw te proberen. Ter vergelijking: de penlite accu's voor de afstandsbediening van toen waren 500 mAh. Tegenwoordig zijn er penlite's van 240 mAh! Misshien kan ik eens proberen met de accu van m'n boormachine ??? Hmmm... Mijn neef had er overigens een brandstof motor in gezet. Of beter: er OP gezet. De motor was dusdanig groot dat 'ie niet benedendeks geplaatst kon worden. Of hij er ooit echt mee gevaren heeft is me eigenlijk niet duidelijk.
De boot is dus gemaakt van triplex. De bodem en zijkanten zijn 6 stoken ivm de "ronding" ervan. Het dek is uit 1 stuk gemaakt. Door de plaat op de juiste plaats in te zagen kom deze "in model" gebracht worden. De rondingen aan de achterzijde is gebogen kunststof. Het triplex is bevestigd op merantie plankjes. Een aan de achterzijde, een op 2/3 (waar de neus begint) en een heel klein stukje in de punt.
De onderzijde is waterdicht gemaakt door middel van auto-polyester waar ik overigens nog een dag behoorlijk ziek van ben geweest. Daarna is alles strak geplamuurd. En enkele malen gelakt met zwart hoogglans. Toen nog wat leuke teksten er op!


Twee foto's van het achterwerk. En al zeg ik het zelf: Best knap gemaakt voor een manneke van 13 jaar...


Later heb ik nog eens een poster gekregen waarvan mijn neef zijn exemplaar had nagebouwd. Het artikel komt uit een destijds populair stripblad, de Eppo.